Jak wybrać dietę?

bowl with healthy fit food
bowl with healthy fit food


Rodzaje diet

Nadwaga to jeden z największych problemów współczesnego społeczeństwa, do którego równym stopniu przyczynia się siedzący tryb życia co niewłaściwy sposób odżywiania się. Ci z nas, którzy pragną pozbyć się nadwagi, czynią to na różne sposoby, zazwyczaj jednak sięgają po różnego typu diety odchudzające. Zawsze jednak mamy dylemat, jak wybrać dietę. Większość diet odchudzających bazuje na ograniczaniu ilości spożywanych kalorii dziennie np. dieta 1000 kalorii, czy wprost drakońska dieta kopenhaska lub też na radykalnym zmniejszeniu różnorodności posiłków np. dieta kapuściana, najczęściej jednak na obu tych mechanizmach black latte.

Diety odchudzające umożliwiają szybkie i skuteczne odchudzanie, ale ze względu na ich zazwyczaj wyniszczający charakter nie mogą być stosowane długotrwale, albo powtarzane wielokrotnie. Często również bardzo restrykcyjne diety, powodują efekt jo-jo, zwłaszcza że większość osób po zakończeniu stosowania tego typu diety wraca do swoich starych nawyków żywieniowych. Kolejną bardzo istotną sprawą przy podejmowaniu decyzji o odchudzaniu się, jest fakt, że większość diet jest ma negatywny wpływ na organizm, dlatego stosowanie ich jest ograniczone. Zdarza się również, że dietę trzeba przerwać w trakcie ze względu na skutki uboczne i złe samopoczucie, w takim przypadku często nie obywa się bez konsultacji lekarskiej.

 

Zdrowy sposób odchudzania

Na szczęście istnieje inny bardziej przyjazny sposób odchudzania, czyli zmiana swojego codziennego sposobu odżywiania się oraz zmiana stylu życia. Ten sposób nakłada na nas obowiązek wyrzucenia ze swojego codziennego jadłospisu niezdrowych produktów, a włączenia do codziennych posiłków większej ilości warzyw i owoców, i innych produktów uznawanych za zdrowe i dietetyczne. Takie zmiany zawsze mają pozytywny wpływ na zdrowie, pomogą też pozbyć się nadmiarowych kilogramów, a jeśli ktoś nie ma nadwagi, to utrzymać płaski brzuch i szczupłą sylwetkę.

Wiadomo, jak trudno jest skomponować zdrowy jadłospis we własnym zakresie, dlatego przy tym sposobie odchudzania również można skorzystać z gotowych diet. I tym razem musimy postawić sobie pytanie, jak wybrać dietę? Nie są to jednak diety typowo odchudzające, ale programy żywieniowe, modyfikujące sposób codziennego odżywiania się https://academic.oup.com/ajcn/article/91/1/73/4597200. Doskonałym przykładem jest tu dieta DASH, która rekomendowana jest przez wielu lekarzy dla osób z nadciśnieniem tętniczym lub dieta rozdzielna np. dieta dr Haya, która jest nieoceniona przy wzdęciach zaparciach i zaburzeniach pracy nerek. Diety te są bezpieczne i korzystnie wpływają na ogólny stan naszego zdrowia, dlatego można je stosować stale. Pamiętajmy jednak, że samo odżywianie się to nie wszystko, zmiana nawyków żywieniowych będzie z korzyścią dla zdrowia, a jeśli ma jednocześnie umożliwić odchudzanie, to warto także pamiętać o większej aktywności fizycznej.

 

Rate this post